Budapest
Központi Rendelő
1078 Bp., Marek József u. 31.
Telefon: (06 1) 302 5556
E-mail: info@doctorfit.hu

Budapesti Honvéd
Sportegyesület Orvosi Rendelő

1134 Bp., Dózsa György út 53.

Gerinccsatorna szűkület

Az utóbbi időben egyre több beteg kereste fel gerincgyógyászati központunkat
gerinccsatorna szűkület (latinul spinalis stenosis) miatt. Jó néhányat meg is kellett
operálni közülük.

Itt az idő, hogy megismertessem kedves olvasóimat a tünetekkel, okokkal és a kezelés lehetőségeivel.

Okok
A köznyelv gyakran csigolyameszesedésnek vagy egyszerűen csak meszesedésnek hívja ezt az állapotot. A név arra utal, hogy a gerinccsatornát meszes csőrök szűkítik és ez okozza a tüneteket. Az orvosi szakzsargonban gyakran hívjuk spondylosis-nak is ezt az állapotot.
A csőrképződés oka a porckorong degeneráció és a következtében kialakuló instabilitás az érintett szegmentumban vagy gyakran szegmentumokban. Leggyakrabban az ágyéki (lumbalis) szakasz érintett, de sokszor fordul elő a nyaki részen is. Az instabilitást a szervezet csontos csőrök növesztésével igyekszik stabilizálni. Ez idővel sikerül is, de a folyamat beszűkíti a gerinccsatornát és nyomási tüneteket okozhat a gerincvelőn (nyaki és háti szakaszon), idegfonaton (ágyéki szakasz) vagy a kilépő ideggyökökön.

Az ideggyököket hátulról csontos csőrök, elölről pedig a porckorong nyomja.

A gerinccsatorna szűkület oldalt, mintegy becsípi a kilépő gyököt

Tünetek
A spondylosis tünetei nagyon hasonlítanak a porckorong sérv tüneteire, de azért van néhány különbség. Elsősorban a tünetek lassan. évek-évtizedek alatt fejlődnek ki és fokozatosan alakulnak ki. Jellegzetes az un. spinalis claudicatio vagy dysbasisa, mely azt jelenti, hogy bizonyos távolság (100-200 méter) megtétele után a betegnek meg kell pihennie, mert derék vagy alsó végtagi fájdalma kezdődik, illetve alsó végtagja elgyengül, erőtlenné válik. Ez a tünet hasonlít az érszűkület által keltett dysbasiához, néha össze is cserélik őket. A gerinc eredetű claudicatiónál lehet tapintani az ér pulzálását a lábháton (arteria dorsalis pedis), érszűkületnél természetesn nem. A gerincbetegeknél kerékpározás nem váltja ki a tüneteket, érszűkület esetén igen. 1-2 kilós súly cipelése érszűkület esetében nem súlyosbítja a tüneteket, gerinccsatorna szűkületben azonban igen.

Kivizsgálás
A diagnózis felállítása CT vagy MR vizsgálat alapján lehetséges.

Az MR felvétel gerinccsatorna szűkületről >>

Kezelés
A gerinccsatorna szűkület kezelése az esetek zömében nem műtéti. Ilyenkor gerincgyógyászati központunkban az aktuális gyulladásos tüneteket csökkentjük gyógyszerekkel, infúzióval, akupunktúrával, illetve helyreállítjuk a gerinc izomzatát és mozgékonyságát tornával és masszázsokkal.

Műtét
Amennyiben a konzervatív terápia nem segít, a járástávolság 100 méter alá csökken, vagy bénulásos tünetek, esetleg vizelettartási rendellenesség alakul ki, operáció javasolt. Ennek lényege, hogy a gerinccsatornát szűkítő csontkinövéseket eltávolítjuk, mintegy újraalakítjuk (rekalibráljuk) a gerinccsatornát. Lehetőleg minimál invazív technikát kell alkalmazni a minél kisebb szöveti károsodás és mielőbbi gyógyulás érdekében.

A képek a dekompressziós műtét lépéseit szemléltetik.

Ajánlja a cikket ismerősének | Nyomtatható verzió | Cikk tetejére

Az oldalon szereplő információk, képek és publikációk szerzői jogvédelem alatt állnak.
Minimum felbontás: 1024 x 768 | Grafika és kivitelezés: Civertan Bt.